fredag 20. mai 2011

Riddu Riddu = liten storm på kysten

Bernt Bjørn

Ragnhild Dalheim Eriksen lanserte mitt prosjekt Indigenous Streets

Kristin Mellem

I dag dro jeg rett fra FilmCamp til programslippet til Riddu Riddu 2011. Min absolutte favorittfestival som appelerer til mitt urfolks og kunst- hjerte. Ragnhild Dalheim Eriksen sparket igang med vafler, tørrfisk og et helt fantastisk kult innslag av Totalteaterets Bernt Bjørn. For ti år siden framførte de Skiltskytter, og på årets festival gjør de det igjen. Et absolutt must jeg ser fram mot. Jeg gikk jo glipp av forrige runde og smakebiten i dag ga virkelig mersmak. Noen annet som begeistret meg, men på en helt annen måte var Kristin Mellem som framførte læstadianske salmer med sang og fiolin side om side med toner fra Tromsø Museums eldgamle kirkeorgel. Jeg ble så rørt at jeg kjente øynene fylles opp med tårer, men heldigvis avsluttet hun akkurat tidsnok til at jeg klarte å hente meg inn igjen. Hun skal framføre sitt musikalske verk sammen med min venninne pianisten Herborg Rundberg. Et annet stort trekkplaster på årets festival og den kanskje som kommer til å trekke det kommersielle publikumet er Timbuktu som har teamet seg opp med Lawra Somby fra Adjagas.

Så var det meg og Riddu da. En match made in heaven spør du meg. I årenes løp har jeg fått bruke festivalen som en boltringsplass der jeg har fått levere min type "kunst" i form av moter og modeller og i år skal det største jeg har fått vært med på gjennom Riddu skje. INDIGENOUS STREETS er et prosjekt der ni designere fra fire forskjellige land skal skape urfolksmoter med en urban tvist, der sluttproduktet skal være en forestilling/moteshow som jeg har regi på. En av mine favorittsamarbeidspartnere Øivind Sjøvoll/ DJ Kohib står for musikken. Mer om prosjektet senere. Watch this space.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar