onsdag 9. mars 2011

Danserinnen Signe (98) likte reindansen

Signe Landmark 98 år

Film som backdrop med rein, reingjetere og reindansere

Magisk

Vakre Simone Grøtte Pedersen (en av mine modell-gjengangere)

Månereinen fra 1956

Var på premieren til danseforestillingen Reindans i dag og var så heldig å sitte ved siden av den gamle danserinnen Signe Landmark som jeg kjenner fra trendbilaget jeg lagde for iTromsø i høst. Var spent på å høre hva hun syntes om forestillingen og hun sa hun var begeistret. Hun kunne fortelle meg at hun for 50-60 år siden selv hadde hatt planer om en samisk dans, men ble avfeid av den anerkjente sameforskeren Just Kvikstad (feil stavet?) som mente at samer ikke hadde noen dans. Noen år senere, sa hun, satte Cullbergballetten opp stykket Månereinen som var basert på en samisk myte. Signe som blant annet danset for Nasjonalteateret på 40 tallet fortalte videre om lønninger på 15 kr per aften for dansen og 5 kr mer hvis hun framførte en tekst atpåtil. 60 år senere, med sin bittelille kikkert, fulgte hun med Simone Grøtte Pedersen og Johanne Eltofts spektabulære Reindans. Jeg ble ydmyk der jeg satt side om side med Signe og med Reindans-jentene to meter unna. En vakker kunstform den dansen! Lyst på en opplevelse? Grip sjansen og se Reindans på Polaria Opplevelsessenter.

2 kommentarer:

  1. Wow nå ble jeg skikkelig rørt <3 Herlig :)

    Fantastisk forestilling også da :)

    SvarSlett
  2. Just Qvigstad, og det e litt godt å vite at vi e del av en generasjon som har gitt rom til den samiske dansen:)

    SvarSlett