fredag 2. juli 2010

Bartekoppen på Kjerringøy

Bartekopp for fine herremenn på 1800-tallet

Knappeutstilling, dessverre for meg - ikke til salgs..

God ide men drøy pris. Lag selv er mitt tips!

Kjerringøy har et gammelt handelssted fra slutten av 1700-tallet- 1956 med 15 små bygninger der nessekongen, hans frue, elskerinne (husjomfrua) og tjenestefolket (grovtøsene og fintøsa) m.fl holdt hus. I dag var jeg på Kjerringøy for første gang og jeg forstår godt at Hamsun var bergtatt av denne plassen, at han brukte stedet til inspirasjon til sine bøker og at husene etter hans bortgang er brukt som kulisser til Hamsun-filmene Pan og Telegrafisten m.fl. Hovedhuset har blant annet bevart en håndmalt tapet fra Paris datert 1845. Helt fantastisk. Fikk ikke ta bilde dessverre siden tapetet ikke tålte fotografering.. men tok noen andre bilder, blant annet av en bartekopp fra 1800-tallet fra herskapshuset, en gammel sømutstilling fra krambua og noe man kunne få kjøpt på den samme butikken i dag, 200 år etter: en redesignet veske til kr 400, laget av ei gammel pute. (Forresten en ide min venninne Anette Skjelstad aka Lahra og jeg også brukte på noen redesignvesker i 2006)

Ble forresten tipset om en link til nymotens bartekopper. Ikke så praktisk som nessekongens, men desto artigere.


1 kommentar:

  1. So 2006!! ;) Hihi..
    En veldig god og enkel idè som gir et flott resultat! Kjerringøy er en Nydlig plass!

    SvarSlett