onsdag 15. desember 2010

Oppdrag på bestefars gamle arbeidsplass

Bestefar Einar Erdahl

Pappa i 1951

Kraftverket i Simavika



I 1913 ble kraftstasjonen i Simavika ferdigstilt og Tromsø by fikk strømforsyning. Min bestefar Einar jobbet som maskinist der på 50 tallet mens min pappa (født 1950) og bestemor bodde i en leilighet tilknyttet stasjonen. I 1976 la kraftverket ned og de siste 35 årene har bygningen stått tom uten aktivitet.. før nå. Har hatt denne locationen i tankene mange ganger og endelig kom en gyllen anledning å foreslå dette fantastiske bygget. På fredag skal vi troppe opp og puste litt liv mellom veggene. Hovedpersonen er artisten Mats Forøy og vi andre som skal hjelpe han er fotograf Marius Fiskum, make up artist Caroline Rochmann og undertegnede. I tillegg har vi med oss et Nrk team med Siv Helberg i spissen som fortsetter å dokumente meg til serien Folk. Jeg gleder meg til å jobbe på samme plass som min avdøde bestefar. Kraftverket er forøvrig et viktig og sentralt kulturminne i Tromsøs industri og krafthistorie. I en samtale med Morgenbladet omtalte ordføreren i byen, Arnold Holmboe det nye anlegget slik: "Lysverket omfattes av alle med stor Interesse og Glæde. Mørketiden er næsten jaget paa Dør- Natt som Dag straaler Byen i rik Belysning."

1 kommentar:

  1. For en location!!! Det kan må bare bli lekkert (og Erdahl + Fiskum bruker jo å bli det) :-)

    SvarSlett