tirsdag 9. februar 2010

Pels eller ei?

Gunhild Arnesen på Nerstrandashopping

Irina Maksimova i minkpelskåpe hun fikk i bursdagsgave

Anette V. Strømhaug i sin bestemors gamle pelslue

Pelsfamilien! Bilde fra facehunter.com


Har du tatt et standpunkt til pels? Debatten går og jeg vil på ingen måte påvirke, men jeg kler meg i pels i vinterkulden. Vintage pelser vel og merke. I årenes løp har jeg både blitt gitt de i gave og kjøpt de i bruktbutikker i diverse land. Senest i Polen. Fikk noen stygge blikk da jeg bodde i London og svinset rundt i pelsjakkene mine. Forstår at noen har sperrer for pelsbruk og for dere finnes det flust av gode alternativer, butikkene har mange fine juksepelser. I dag da jeg plukket ut klær til å kle opp utstillingsdukkene på Nerstranda var det diverse juksepelsplagg i halvparten av butikkene. Kun en plass fant jeg ekte pels og det var en kaninpelsvest fra Kello. En venninne sa til meg over lunsj i dag at pelsmoten har gått den lange veien fra huleboerne til catwalken. Vi som bor så langt mot nord har kledd oss i pels fra tidenes morgen , da vi ikke hadde mange alternativer til å beskytte oss mot kulden. Nå er pels strengt tatt et luksusplagg og hver enkelt av oss kan ta et standpunkt. For meg er det meningsløst at gamle flotte plagg ligger og slenger, så jeg bruker gjerne pelser som allerede er i omløp. Men nyproduserte pelsplagg har jeg det ikke travelt med å skaffe meg. På Peta sine nettsider ligger videoer om pelsindustrien til skrekk og advarsel.



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar