tirsdag 19. juli 2011

Stolt same!


Vi har alle mange strenger å spille på. Ting vi liker, ting vi mestrer eller ting vi bare er. Jeg kom til verden med ei samisk mamma og en norsk pappa. Min første samekofte på bildet over ble fotografert på slutten av 70 tallet. Med større eller mindre entusiasme har det samiske fulgt meg, helt til jeg som 15-åring plutselig fikk en oppvåkning. Jeg innså at konfirmasjonsstasen min året før hadde vært en stor tabbe, jeg hadde på meg nordlandsbunad! Årene har gått og med jevne mellomrom har jeg vært så heldig å fått bruke den samiske identiteten min gjennom styling. Nå skriver jeg fra gymsalen på Manndalen skole der jeg er kunstnerisk ansvarlig (prosjektleder) på prosjektet INDIGENOUS STREETS. Tilsammen er vi 25 involverte, inkludert 8 designere, 8 modeller +++ Sammen jobber vi frem mot en motevisning som skal være på Riddu Riddu festivalen førstkommende lørdag kl 17. Jeg skal rapportere, vise fram work in progress og forhåpentligvis inspirere noen publikummere til å komme. To dager inn i prosjektet har jeg en skikkelig god magefølelse. Fem forskjellige urfolk fra hele Barents er samlet og skal høste frukter sammen. Følg med! Følg med!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar