mandag 28. februar 2011

Thor Erdahl

Motto jeg kan like





Innimellom blir jeg spurt om jeg er i slekt med den kjente kunstneren Thor Erdahl. Jo, har jeg pleid å svare, men har ikke sett han siden jeg var barn. Før i går, da jeg ble tatt inn i varmen på galleriet hans Lille Kabelvåg. Med penn og papir tegnet han og fortalte om slekta og plutselig hadde jeg fått servert historier om eksempelvis Alf Erdahl som tragisk nok druknet i Themsen og Kurt Erdahl som flyttet til Amerika. På 1890-tallet ankom Jørgen Erdahl fra Ålesund til Kabelvåg. Han fikk mange barn, hvorav den ene, Otto Erdahl (min oldefar) flyttet til Tromsø og Ottos bror (Thors bestefar) ble værende i Kabelvåg. Inspirerende å se kunstneren Thor i aksjon og enda finere å treffe mennesket Thor, så engasjert og energisk. Man kan jo lure på om jeg har fått noen kreative gener gjennom farssiden min, altså Erdahlslekta. Er ingen kunstner akkurat, men jobber jo med former og farger. (På morsiden har jeg forøvrig også kunstnerblod: Aage Gaup (mammas søskenbarn) som var ansvarlig for all den samiske kunsten under Lillehammer OL).

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar